Promotie

Promotie

Toen ik en mijn medestudenten de kraamverzorgende opleiding deden werden wij regelmatig door kunstvoedingfabrikanten benaderd om hun voeding te promoten.

Dit ging vaak gepaard met een leuk uitje, met als hoogtepunt een Italiaanse kookworkshop. Natuurlijk kregen we ervoor of erna een praatje over hoe geweldig hun product was, maar collega M. en ik gingen voor de uitjes en niet voor de promotiepraatjes. Die geloofden we wel (maar vaker ook niet hoor!)

Langzamerhand werden de promotie uitjes minder, het etentje werd een stamppot buffet en het dieptepunt kwam toen een uitnodiging geen etentje maar een proeverij van diverse kunstvoedingen varianten van dit merk bleek te zijn.
De promotie dame begon plastic bekertjes klaar te zetten en vol te schenken  met kunstvoeding. Want: “zo zouden wij kunnen ervaren wat baby’s proeven…” Ik zie haar nog met een beteuterd hoofd de bekertjes weer opstapelen, want nadat wij zeiden dat we het zonder te proeven ook wel geloofden, wilde niemand meer…
Onnodig te zeggen dat wij nooit naar een  bijeenkomst voor babyluiers zijn geweest, want ervaren hoe het als baby voelt…ik wacht wel tot ik bejaard in een verzorgingshuis terecht kom, dan zal ik de volwassenen variant wel ervaren. Misschien kan ik ze dan met terugwerkende kracht vertellen hoe fijn ik de plasindicator vind.

Ook ooit iemand gesproken die bij een bedrijf werkte waar ook kunstvoeding gemaakt werd. Zij was verantwoordelijk voor de marketing rondom de kunstvoeding en vroeg mij of ik de geschiedenis van hun bedrijf kende…Nee, vertel!

“Ongeveer 100 jaar geleden waren er eens twee broers.
De ene broer verloor zijn vrouw in het kraambed en er was geen melk voor de pasgeboren baby. De broers gingen aan de slag en zo hadden ze kunstvoeding uitgevonden.”

Natuurlijk vertelde ze het met meer gevoel en misschien verwachte ze dat ik  geëmotioneerd zou reageren, maar het enige wat ik dacht was: ‘wat een onzin verhaal’.

Ik bedoel, moeder gaat dood en de baby heeft honger…Die broers hebben dus in een halve dag tijd kunstvoeding uitgevonden?

Niet het verhaal zelf, maar dat ik, als kraamverzorgende dit verhaal te horen kreeg vond ik echt schokkend, marketing technisch erg leuk gevonden maar sorry, ik ben hier niet gevoelig voor.
Als er nu verteld werd: “Er waren eens twee broers die zich afvroegen wat nu eens een gat in de markt zou zijn, waar zouden we nu eens geld mee kunnen verdienen…” Prima, niets mis mee!  Daar hou ik van: eerlijkheid! En geen vals sentiment !

Nog steeds wordt ik wel eens benaderd door fabrikanten die willen dat ik reclame voor ze ga maken en daarvoor krijg ik dan gratis proefmonsters om uit te delen in de gezinnen…Echt, er gaat miljoenen om in de baby business en ik krijg gratis monstertjes?
‘Wat denk je zelf’ is tegenwoordig mijn standaard reactie terug!

Laat een bericht achter

Your email address will not be published.